Ny höstkampanj!

university studies_cover

Idag lanserades Centerstudenters höstkampanj: 100% – University studies are too damn easy! 

http://centerstudenter.se/2013/centerstudenter-lanserar-kampanjen-100-university-studies-are-too-damn-easy/

Känner du någon som pluggar heltid? Vi också. Men känner du någon som verkligen lägger ner heltid på sina studier? Förmodligen inte. Det är inte så konstigt. Högre utbildning håller för låg kvalitet, lönar sig dåligt och leder inte till relevanta jobb.

Det här vill vi i Centerstudenter ändra på! Det är inte de svenska studenterna det är fel på, utan det svenska utbildningssystemet och Centerstudenter är de som tydligast vill se en förändring.

Några av de förändringar vi vill se:

• Mer lärarledd tid. Heltidsstudier ska vara på heltid.
• Lärosätena ska få resurser efter hur hög kvalitet utbildningen håller.
• Matchningen mot arbetsmarknaden måste stärkas genom mer praktik i utbildningen.
• Vi vill ha platt skatt. Då lönar det sig bättre att plugga. Det gynnar hela samhället.

Kampanjen är dels en rapport och dels en stor kampanjturné.

Den 3 december blir det ett stopp på Linköpings Universitet. Andra bokade datum är:

29/11 – Stockholm
2/12 – Uppsala
9/12 – Lund
11/12 – Växjö
8/1 – Umeå
9/1 – Luleå

På varje lärosäte som besöks kommer vi att ordna ett stort lunchseminarium med några av de främsta debattörerna inom svensk högskolepolitik. Den högre utbildningen har enorma problem som påverkar samhällsekonomin, arbetslösheten och inte minst de svenska studenternas framtid. Centerstudenter är det förbund som ska visa på att en förändring är möjlig.

Mer information om varje kampanjstopp kommer att komma kontinuerligt. Vi hoppas att vi ses på resan, det är trots allt väldigt roligt att göra samhället ännu bättre!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>